Epigram boek IX.33

8 Reasons Ancient Statues Have Small Penises! - Men's Variety
Detail uit het standbeeld David van Michelangelo

IX. 33

Als er in het badhuis, Flaccus, plots heel veel applaus is,
dan weet je dat Maro’s pik in da house is.


Dat Maro waarschijnlijk groot geschapen was, werd eigenlijk in de Oudheid niet beoordeeld als iets positiefs, hoewel het applaus in het eerste vers natuurlijk iets anders doet vermoeden. Mannen met een grote penis werden bestempeld als dom en lelijk, mannen met een kleintje als intelligent en doordacht. Zo waren saters bijvoorbeeld, het mannelijke gevolg van de wijngod Dionysos, goed voorzien van oren en poten. Zij waren bij uitstek het toonbeeld van irrationeel en driftig gedrag. “Drank en vrouwen” was hun levensmotto. En Priapus, de zoon van Dionysos en Aphrodite, werd door Hera gestraft met een constante erectie. Hij werd door de andere goden zozeer veracht dat hij van de Olymposberg werd geflikkerd. Vandaar ook dat de oude, Griekse sculpturen (en in navolging daarvan ook de Romeinse) alleen maar mannen tonen met een klein piemeltje. Waren ze begiftigd geweest met een gigantisch exemplaar, dan zou dat grappig en grotesk overgekomen zijn.

Het epigram zou natuurlijk ook anders geïnterpreteerd kunnen worden: misschien was het niet de grootte van Maro’s lid bij rust waar de omstaanders bewondering voor koesterden, maar was het de omvang ervan in staat van paraatheid die op geëxciteerd handengeklap onthaald werd. Badhuizen waren in de Oudheid immers dé ontmoetingsplek voor mannen die zich graag eens in het kontje lieten nemen…

Een ontzettend grappig en zeer toepasselijk filmpje dat ik u niet mag onthouden, vindt u hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *